جهانی شدن تنها پدیدهای اقتصادی نیست و همچنین نباید آن را با پیدایش یک نظام جهانی یکی انگاشت. جهانی شدن در واقع تغییر شکل زمان و مکان است، آن نه یک فراگرد واحد بلکه آمیزهی پیچیدهای از فردگراییهاست که غالبا به شیوههای تناقض آمیزی عمل میکنند و کشمکش و گسستها و صورتهای قشر بندی جدیدی را به بار میآورند. جهانیشدن در واقع به معنای در هم گره خوردن رویدادهای اجتماعی و روابط اجتماعی سرزمینهای دور دست با تارو پود موضعی یا محلی جوامع دیگر است. پدیدهای که میتوان آن را نوعی تلاقی حاضر و غایب دانست.
بر این اساس آن میتواند ضمن اینکه تاثیراتی اقتصادی داشته باشد، اثرات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را نیز به همراه آورد. به طوری که یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر رفتارهای فردی و گروهی فرایند جهانی شدن فرهنگی است.
این فرایند که در دو تا سه دههی اخیر شتاب فراوانی گرفتهاست توانسته است دگرگونیهای کیفی بسیاری در زندگی انسانها داشته باشد. آن توانسته است با اشکال جدید تولید، حمل و نقل و رسانههای جمعی خودش، تغییرات فرهنگی عمدهای را در سطح جهان ایجاد کند که یکی از این تغییرات، تغییر در هویت افراد است.
جامعهی مدرن که به صورت تدریجی از فضای اولیه خود خارج و وارد دنیای مدرنیته متاخر شده کم کم از حالت تولیدی خود خارج گشته و به محیطی خدماتی و مصرفی تبدیل میشود، از این رو با رشد روحیه مصرف گرایی که به نوعی حاکی از مصرف زدگی انسان امروزی است نشانهها و نمادهای تمایز بخش جهان مدرن نیز متعاقبا تغییر کرده و نمادهای تمایز بخش افراد در مصرف کالاها و وسایل منزلت نهفته شده است یعنی مصرف معطوف به هویت شده است. از این رو با در گیر شدن انسان امروزی در حوزه مصرف بحث گزینش و انتخاب پیش میآید و از جمله حوزههایی که افراد میتوانند به اختیار خود در آن دخل و تصرف کنند بدن و مدیریت آن است.
بهطور کلی میتوان گفت در دهههای اخیر،ظاهر بصورتی فزاینده به منزله شالودههای هویت شخصی تفسیر میشود که بر اساس دستکاری بر آن اعلام میکنند هویت آنها چه هست و چه نمی باشد.
از این رو کنترل منظم بدن از جمله ابزارهای اساسیای است که شخص بوسیله آن روایت معینی از هویت شخصی خود را بروز میدهد و در عین حال خود نیز به طرز کم و بیش ثابتی از ورای همین روایت در معرض تماشا و ارزیابی دیگران قرار میگیرد، از این نظر بدن به شدت متاثر از رسانه و کالاهای فرهنگی است از آنجاییکه رسانه بخشی از اوقات فراغت جوانان و خصوصا دختران را تشکیل میدهد از این رو میتوان گفت احتمال بسیاری نیز وجود دارد که تحت تاثیر پیام های آنها قرار گیرند.
اما میتوان گفت بخش وسیعی از برنامههای تاثیر گذار بر مدیریت بدن حول تبلیغات گرد آمده است، به طوری که بخش وسیعی از اینگونه تبلیغات در رسانههایی مانند ماهواره ، اینترنت و مجلات و همچنین بصورت نوعی آگهی تجاری تلویزیونی نمایش داده میشود. این برنامههای تبلیغاتی بیشتر حول بازنمایی ابزار گونه زنان شکل گرفته اندو از آنجاییکه زنان در اکثر جوامع در مقایسه با مردان نسبت به وضعیت زیبایی و ظاهر خود و آنچه به چشم میآید دقت بیشتری صرف میکنند و حساسیت افزونتری نشان میدهند ممکن است این توجه وافر آنان را وادارد تا رفتارهایی گاه افراطی را به منظور مطابقت دادن ویژگیهای بدن خود و با الگوهای فرهنگی زیبایی چهره و اندام که در رسانههای جمعی تبلیغ میشود را اتخاذ کنند.
اما امروزه علاوه بر برنامههای متنوعی که به طور مستقیم به مسئله بدن توجه دارند مانند تبلیغات ماهوارهای یا اینترنتی و یا آگهیهای تجاری تلویزیونی و یا برنامههای آموزشی ، بهداشتی، پیامهای رسانهای دیگری نیز وجود دارند که به طور غیر مستقیم بر اهمیت بدن تاکید دارند، این پیامها در قالب نمایش لباس که در واقع نمایش اندام است و یا درقالب آموزش رقص و ... منتقل میشود.دیگر کالاهای فرهنگی از قبیل مجلات نیز همراهی خوانندگان را با مجموعه خاصی از ارزشها میتوانند به همراه داشته باشند و در کنار ترویج زیبایی- کلیشههای جنسیتی زنانه، خانه داری، آشپزی را نیز با خود به همراه میآورند(استوری، 1381: 93).
اما آنچه که نیاز به گفتن دارد این است که اثر گذار بودن رسانهها به معنای این نیست که بر همه کس و همه مخاطبان تاثیری یکسان داشته باشند، چه بسا این امرمیتواند به نوعی فعال بودن و داشتن اختیار را در او رد کند از این رو مخاطبان رسانهها گاه پیامهای منتقل شده را دریافت میکنند و گاه در برابر آنها مقاومت از خود نشان داده و بی تفاوتانه عمل میکنند و گاه با تغییری در پیامهای دریافتی سبب شکل گیری انواع خردهفرهنگها میشوند.از این رو میتوان گفت جهانی شدن از خلال رسانهها بر بینشها و آگاهی انسانها توانسته است تاثیرگذار باشد. آن به گونهای توانسته است در انتقال نوعی از فرهنگ غربی که امروزه حول بدن و هویت متمر کز میباشد تا حدودی موفق عمل کند، هر چند میزان اثرگذاریش برهمه جوامع و در میان همهی مخاطبان یکی نبوده است.
سلام خانوم گل
ممنون که بهم سر زدی
موفق باشی
دوست دارم هوارتا